1/1

Kundcase

Birgitta Dahlgren, AFRY

 



Efter en lång karriär som anställd i olika linjeroller bestämde sig Birgitta Dahlgren för att byta fot, och är nu en av våra omtyckta och erfarna interimskonsulter. Här berättar hon om sitt uppdrag på AFRY, ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning.

Berätta lite om din bakgrund.

– Till att börja med arbetade jag 25 år inom Volvo, följt av IT-befattningar på bland annat EVRY och Karolinska Universitetssjukhuset, där jag var IT-chef under en utmanande tid för att bygga stabilitet och struktur. Därifrån tog jag klivet till Region Stockholm där jag sedan fortsatte i eget bolag som interim i en befattning som vikarierande chef.

"Det roligaste med att arbeta som interimskonsult är att man får möjlighet att använda alla kompetenser man har byggt upp under åren"

Hur är det att arbeta som interimskonsult?

– Det roligaste med att arbeta som interimskonsult är att man får möjlighet att använda alla kompetenser man har byggt upp under åren. Samtidigt är det energigivande att lära sig någonting nytt. Den kombinationen gör det väldigt roligt att vara interimskonsult.


Har du något tips till en interimskonsult?

– Interimsrollen är ju tidsbegränsad och det är viktigt att prata med slutkunden om vad man ska lägga fokus på, så att man inte går in en linjeroll och börjar förändra andra saker under den relativt korta period som man är i företaget. Det är ett tips jag kan ge.

Birgitta Dahlgren interimkonsult på AFRY

Hur såg interimsuppdraget på AFRY ut?

– Uppdraget handlade om en vikarierande chefsroll i en global IT-organisation med medarbetare på olika platser på jorden. Chefen hade sagt upp sig och min uppgift handlade till stor del om leverantörsstyrning och se till att den egna personalen kunde driva sina ansvarsområden. Det fanns också en del kvar att göra för att skapa en gemensam linje och agenda efter att ÅF och Pöyry gått samman till AFRY. Jag hade också en del andra konkreta uppgifter, bland annat framtagning av ett avtal och beskrivning av hur transformationsprojektet skulle bedrivas med allt från ekonomi till struktur och ansvar.

Uppdraget var tänkt att pågå i sex månader, maj till november 2021, men förlängdes med ett par månader på grund av att rekryteringen av den nya chefen fördröjdes under semesterperioden. Uppdraget på AFRY hade element som låg i toppen på min önskelista så jag är väldigt tacksam att jag fick kontakt med Active Interim. 

Hur är det att samarbeta med Active Interim?

– Företaget har ett väldigt personligt anslag. Mia, som jag har haft kontakt med, är otroligt lättsam att jobba med. När jag har haft frågor har det räckt att skicka ett SMS så har hon ringt upp inom några minuter. Det finns en smidighet utan dess like.

 




“Active Interim hjälpte oss snabbt och träffsäkert. Efter någon dag fick vi fem starka kandidater och drygt en vecka senare hade vi Birgitta på plats”


Karin Twena CIO AFRY

Vårt erbjudande

De senaste åren har det skett en tydlig ökning av företags och organisationers behov av att hitta en tillfällig chef eller specialist.
Läs mer

För uppdragsgivare

Har din verksamhet ett tillfälligt behov av kvalificerat ledarskap eller tung specialkompetens? Då finns vi här för dig.
Läs mer

För konsulter

Är du en erfaren interimskonsult med eget bolag, eller nyfiken och redo att lämna ditt nuvarande jobb för att bli en interimskonsult?

Läs mer

Om oss

Vårt engagerade team har lång erfarenhet av att hjälpa företag och organisationer att fylla tillfälliga behov av kvalificerade tjänster.
Läs mer